Wednesday, May 5, 2010

Aku hanya insan yang lemah~

Salam semua~ Ketika aku menulis post ini, mungkin aku terasa amat hina diri ini di sisi Tuhan (Allah) yang terlalu baik buat diriku ini. Aku mula mengenal dunia dengan izin Allah, tapi setiap kali aku melakukan kemungkaran, aku tidak pernah bertanya pada Allah untuk meminta keizinan. Kejam sangatkah aku begini?

Ya, ada yang akan berkata begitu. Setiap pinta ku, Allah tunaikan. Dan setiap pinta ku yang ke arah kejahatan dan kemungkaran, Allah seMaha Kuasanya menggagalkan. Allah sayang aku, tapi pernah aku taat sempurna dan SAYANG GILA padaNya? Langsung~

Lagi Allah kurniakan nikmat, lagi tu lah akan aku cari ruang untuk menjadi kufur nikmat~ Memang dasar manusia ek? Aduh, jangan berbangga jika setiap kali kau meminta Allah kabulkan, sedangkan kau kufur nikmat dan melupakanNya. Takut- takut ia "istidraj". Seperti yang berlaku pada Firaun (Pharoah).

Walaupun Firaun kufur dan menolak Allah bahkan diakui dirinya Tuhan, namun Allah tetap meberikan nikmat dan segala yang ada di dunia. Nikmat tanpa rahmat. Nampak macam senang, tapi bila nikmat tanpa rahmat, tambah lagi tanpa BERKAT, payah la. Akhirnya Firaun mati dengan taubat ketika nyawa di hujung halkum atau kata mudahnya, tidak sempat bertaubat kerana ajal telah dulu bertandang.

Nak ke hidup macam Firaun? Senang, lenang, kaya, dihormati (walaupun secara paksa), gah, kenyang dan macam- macm lagi, tapi tanpa RAHMAT dan BERKAT bahkan penuh dengan LAKNAT dan mati pun TERSEKAT-SEKAT~ Nak?

Ya Allah Ya Mukhallibal Qulub, Wahai Allah Tuhan yang membalikkan hati-hati manusia, tetapkanlah aku dalam agama mu dan ketaatan yang mantap pada diriMu, dan jauhkanlah aku dari dunia yang penuh dengan dugaan yang menggoda.

Ya Allah Ya Sami', Ya Basir, Kau PEKAKkanlah pendengaranku ini dari segala bisikan syaitan yang menggoda, ajakan manusia yang melalaikan sentiasa dan seruan-seruan Dajjal yang menyesakkan. ~

Ya Allah, kau BUTAkanlah mata dan penglihatanku dari segala pandangan- pandangan syaitan, bayangan manusia yang yang sentiasa menggoda, serta lautan hambaMu yang berhati yang merosakkan dan berhati syaitan.

Ya Allah, kau BISUkanlah kalamku dan kau kelukanlah lidahku dari segala percakapan dan fitnah-fitnah yang merosakkan, yang memecahbelahkan dan dari pujuk rayu nafsu atas hambaMu yang lain, yang merayu dan meminta-minta, sedangkan aku tahu ia dosa~

Ya Allah, kau CACATkanlah tanganku, kau LUMPUHkan lah kakiku dari segala perbuatan yamg salah dari pandangan dan hakikat hukum-hakamMU. Kau tempangkanlah kakiku ini, untuk ke tempat-temapt maksiat dan juga destinasi yang memutikkan diriku dari segala maksiat. Sesungguhnya, aku amat takut pada siksa dan azabMu.

Ya Allah, bantulah aku hambaMu melawan nafsu.

No comments:

Kenangan Bersama AMAR

Kenangan Bersama AMAR