26 February 2011

Resepi Puding Roti Istimewa

Assalamualaikum wbth dan selamat petang. Time hujan macam ni, perkara yang paling sedap dilakukan ialah makan dan istirehat. Macam saya dengan keluarga, kakak, abang ipar dan empat orang anak buah tersayang. Semuanya berkumpul di rumah tempat kami dilahirkan ni.

Hari ini nak promote sikit resepi Puding Roti Istimewa. Caranya mudah la sangat- sangat. Orang bujang pun boleh buat. Sampai saya pun boleh hafal la. Hidangan satu loyang saiz 28cm. Ketebalan dalam 2inchi. Rasanya memang sedap.

Bahan- bahannya ialah:

  • Setengah buku roti (apa- apa jenama pun boleh, asalkan roti plain putih)
  • 1 gelas tepung gandum (saya pakai jenama Tesco Choice)
  • 1 gelas gula
  • 2 sudu makan susu pekat manis (atau boleh tambahkan kalau nak lagi berlemak manis)
  • 1 biji kelapa (santannya je okay atau boleh diganti dengan susu krimer cair atau susu lain la)
  • Sebutir telur
  • Plain water (air kosong)
  • Secubit garam
  • Kismis (untuk tabur kat atas puding tu)
  • Sedikit margerin

Dan cara- caranya pula:

  • Adunan 1: Potong roti dengan saiz kecil atau kalau malas koyakkan saja. Kemudian rendam dalam 2 gelas santan yang dah dilarut dengan sedikit air atau pun susu krimer cair yang dah dilarut dengan air. Tambahkan sedikit garam untuk tambahkan rasa lemak. Jangan lupa susu pekat manis tadi juga. Gaul rata dan ketepikan.
  • Adunan 2: Lepas tu, larutkan gula dan tepung gandum tadi dalam setengah cawan air (tambah le sikit lagi kalau rasa pekat sangat). Masukkan sebutir telur sekali (kuning dan putih dua- dua pakai okay). Gaulkan hingga mesra. Masukkan pencelup kuning bagi membangkitkan warna puding tu.
  • Sementara tu, sapukan loyang dengan margerin supaya puding roti tu nanti tak melekat dan senang nak dikeluarkan.
  • Step seterusnya, campurkan adunan satu dengan adunan dua hingga sebati. Lepas tu, siap. Tuangkan ke dalam loyang tadi. Then, jangan lupa taburkan kismis di atas puding tadi.
  • Lepas tu bolehlah di bakar ataupun dikukus. Timing tu pandai- pandailah set sendiri tau.

Ha, senang sangatkan? So, boleh buat. Nak buat berniaga pun boleh juga. Ingatkan nak upload gambar, malangnya dah habis dah di makan orang. Okay, selamat mencuba!

No comments:

Kenangan Bersama AMAR

Kenangan Bersama AMAR