19 April 2011

Bukan Niat Saya ingin Berbuat Begitu

Assalamualaikum wbth dan salam Keputeraan Duli yang Maha Mulia, Sultan Perak. Hari ini adalah hari cuti umum di seluruh negeri Perak Darul Ridzuan. Walaupun warga baru di sini, saya tidak terkecuali.Syukur Alhamdulillah, kesempatan cuti ini dapat saya gunakan untuk melangsaikan "hutang- hutang" surat yang saya janjikan. 

Bukan niat saya mahu menghampakan mana- mana pihak, namun saya terpaksa. Hati saya bagai dihiris- hiris sembilu bila mengenangkan mak dan abah saya di rumah (KL). Setiap kali saya berkeseorangan, fikiran jadi tak keruan lantas jari jemari saya menaip status yang macam- macam di dinding Facebook. Semuanya demi memainkan emosi saya sendiri agar lebih tenang, tabah dan kuat. Namun kadang- kadang saya tumpas. Emosi yang terlampau membuatkan air mata saya mengalir.

Bukan mudah hidup diperantauan, tambahan pula dengan keadaan anah yang sakit dan tiada lagi harapan sembuh. Adalah sesuatu yang memeritkan bila saya tahu dia dalam keadaan sakit mahupun demam. Lantas, saya ambil keputusan untuk balik setiap minggu dengan harapan dapat mengubat kerinduan saya dan dia, termasuk rindu saya dengan mak. Bayangkan, selepas meninggalkan zaman berjauhan kat Politeknik dahulu, saya tidak lagi pernah berpisah. Tapi kini ujian itu datang lagi.

Saat saya pulang dari Sungai Siput jam 1230 pagi lepas, ia paling mengharukan bila mana abah terus turun dan memeluk saya. Saya dapat rasakan pelukan tu terlalu ikhlas. Lantas dia juga mengalirkn airmata. Saya biasa saja namun jiwa saya menangis sekuatnya. Tapi saya tak mahu tunjukkan. Saya nak dia tahu saya tabah. Saya kuat dan saya mampu bertahan, walaupun hakikatnya saya lemah, jiwa saya patah dan saya lemas serta mengah. Saya mengharap pada Allah semoga sesuatu akan terjadi. Kerana hanya Allah tahu perasaan dan jiwa saya sekarang. Bayangkanlah kalau emosi saya tertekan setiap hari? Mungkinlah saya akan jadi siapa saya hari ini? Jiwa saya sangat kacau. Saya tak mahu jiwa saya membuat saya melakukan sesuatu di luar batasan diri dan pegangan saya. Ya Allah, kuatkan aku....

No comments:

:: JOM KONGSI ::

Kenangan Bersama AMAR

Kenangan Bersama AMAR