05 June 2011

Kenangan Semasa Kursus Induksi Umum dan Khusus JPN Bil.3/ 2011

Assalamualaikum wbth dan salam berhari minggu. Lama sudah saya tidak update blog yang tersayang ni. Maklumlah, masa terlalu mengekang saya untuk kerap berada di depan pc. Lagi pun malas rasanya nak melepak lama- lama depan pc kat cc ni. Jadi, banyaklah masa saya habiskan duduk menyendiri di bilik. Basuh baju, tidur dan makan. Itulah rutin hari sejak berada jauh dengan keluarga. Sabtu pula memang satu- satunya hari saya dengan keluarga, tak boleh kacau. Ahad pula hari travelling dari Kuala Lumpur ke Sg. Siput (U). Cuma minggu ni sedikit berbeza, sebab saya berhujung minggu di sini. Sebabnya semalam merupakan hari kemas- mengemas di pejabat.

Nak dijadikan cerita, saya pun tak boleh lah bali. Jadi, dah alang- alang berhujung minggu kat Perak ni, saya pun ambil kesempatan ke Stadium Indera Mulia, Ipoh untuk ke Karnival Upin & Ipin. Ya Allah, punyalah sesak orang. Tapi dalam kesempatan tu, saya rasa sangat puas kerana hujung minggu saya tak terasa kosong walaupun bukan berada di rumah. Sempat juga lah saya mendaftar untuk Kelab Upin & Ipin. Denga bayaran sebanyak RM15.00, saya tlah menjadi ahli kelab buat seumur hidup. Dapatlah kad keahlian, kalender meja dan nombor untuk cabutan bertuah. Hehehe. Dah macam kanak- kanak siap nak join kelab Upin & Ipin.

Kadang- kadang masa keseorangan macam ni, banyak teringat tentang kenangan indah bersama kawan- kawan kat Induksi hari tu. Semuanya dah semacam satu keluarga. Yang kurang dicukupi, yang cacat disempurnakan dan yang cela diperbaiki. Mana nak dapat benda- benda ni semua. Mungkin sebab hanya sekejap, jadi tak berlakulah perkara- perkara yang tak baik. Banyak kenangan yang aku lalui mendewasakan aku dan mengajar erti menjadi manusia yang disukai orang lain. Jangan jadi terlalu bersifat bangga diri, kelak nanti dibenci dan tak disayangi. Jadilah manusia biasa- biasa, supaya bila jauh orang rindu, bila tak dengar suara orang sepi dan bila gembira terasa kita bersama.

Masa kat sana, aku berpeluang menjadi ketua kumpulan kecil, kumpulan Aci- Aci ataupun nama rasmi kami selepas ditransformasi, kumpulan Jitu. Kawan- kawan dalam satu kumpulan memang baik dan supportive. Although I'm not a good leader, but they still do cooperate dengan saya. Memang bangga ada kawan dengan mereka ni. Thanks semua kerana menjadi kawan yang baik walaupun hanya buat seketika. Masa malam penutupan pula aku telah diberi mandat bersama kawanku untuk bergandingan bersama menjadi pengacara majlis. Alhamdulillah, semuanya berjalan lancar. Dan ada yang lebih istimewa, bila aku diumumkan sebagai Peserta paling Cool dalam kursus tersebut. Ya Allah, macam tak percaya. Dalam ketidak sempurnaan aku untuk melalui sebagai insan yang lain, kekurangan ku dilihat denga usaha yang sedaya upaya aku padukan untuk menjadi yang terbaik Alhamdulillah atas semuanya.
 

My group: Kumpulan Aci- Aci a.k.a Jitu @ G2


My friends: Kak Ina (JPN Johor)  dan Abzmie (JPN Sabah)


Kami semua: Peserta Kursus Induksi Umum & Khusus Bil.3/ 2011


Teman sepengacara majlis: Ila (JPN WP. Labuan) a.k.a kawan seprogram masa kat PSIS dulu


2 comments:

Hamizah Binti Zulkifli said...

wah..!!!xsgka ila jd pengacara mjalis rupanya...cewah! bangga seyh..ehhe...
baguslah kan..praktikkan pe kita blaja dulu..mengupacarakan majlis salah satunya kot..ehhee...

Riduan said...

hahaha... benar tu mizah...

dah la spontan pulak tu jadi mc nyer...

nasib baik ada banyak knowledge masa kat poli dulu...

itulah bekalan kami...

Kenangan Bersama AMAR

Kenangan Bersama AMAR