27 May 2012

Memanfaatkan Blog bagi Tujuan Keuntungan

Bismillahirrahmanirrahim dan Assalamualaikum wbth. Salam sejahtera buat semua dan Selamat Menyambut Hari Belia peringkat kebangsaan. Lama sangat rasanya jari jemari ni tak menaip di blog. Entah mengapa malam ni terasa pula nak sign in dan menulis sesuatu. Baru lepas menonton Safiyya 2012 di TV9. Segmen blog yang dipaparkan pada malam ni sememangnya sangat- sangat menarik perhatian.

Bagaimana memanfaatkan aktiviti berblog bagi tujuan menjana keuntungan? Itu satu persoalan besar selepas menonton Safiyya tadi. Banyak yang membuatkan aku boleh berkira- kira untuk menjadikan aktiviti berblog sebagai punca bagi menjana pendapatan. Segmen tu memaparkan kisah seorang lelaki yang berniaga melalui blog menjual pakaian dan tudung- tudung dari era vintage di Malaysia. Mendengarkan cerita beliau, muncul idea bagi memanfaatkan kecanggihan teknologi ni sebagai satu punca duit. 

Kalau sebelum ni, baju- baju lama zaman kami adik- beradik masih kecil hanya diberi pada orang, apa kata pada masa akan datang, saya menjual koleksi tersebut sebagai satu punca menjana pendapatan? Sebelum ni ada menjengah satu blog yang menjual pakaian anak- anaknya semasa kecil, trolley bayi, dan macam- macam lagi. Semuanya ada di sekeliling kita. Dari dibiarkan tak berguna, terperap dalam almari, bukankah lebih baik dijual dan boleh dia dimanfaatkan oleh orang lain pula. 

Yes, idea tu memang boleh pakai. Aku akan mula menggerakkan usaha mencari barang- barang lama untuk dimanfaatnkan sebagai peluang menjana pendapatan. InsyaAllah, saya akan berusaha menggerakkan secepat mungkin. Member saya masa di PSIS dulu dah berjaya jadi usahawan internet, saya bila lagi?

P/S: Berfikir- fikir menjadi bijak seperti orang lain juga.

No comments:

Kenangan Bersama AMAR

Kenangan Bersama AMAR