15 June 2013

Penolong Pegawai Pendaftaran KP27

Bismillahirrahmanirrahim. Assalamualaikum wbth. Lama sudah rasanya tak update blog yang tercinta ni. Alhamdulillah, ramai pengunjung yang mendapat manfaat dari penulisan saya di blog terutamanya bagi mereka yang bakal menhadiri temuduga. Post tips temuduga mendapat hits yang tinggi dalam blog saya. Alhamdulillah. Ada juga komentar yang melahirkan rasa syukur dipertemukan Aku & Hidupku kerana membantu mereka sebelum menghadiri temuduga.


Surat panggilan yang paling ditunggu- tunggu


Syukur Alhamdulillah, selepas lama menanti, akhirnya hajat saya untuk dipanggil ke temuduga jawatan Penolong Pegawai Pendaftaran KP27 dimakbulkan Allah swt. Sudah lama memohon sejak mula- mula tamat belajar, akhirnya rezeki dipanggil temuduga tiba pada tahun ini. Semuanya selepas saya berjaya lulus peperiksaan kenaikan pangkat (KPSL) yang dianjurkan Jabatan pada tahun lepas. Kalau dilihatkan statistik, kami calon- calon KPSL terpaksa bersaing dengan ramai calon "fresh" dan calon simpanan. Semoga dipermudahkan.


Statistik dari laman web SPA


Nak diceritkan pengalaman, rasanya tidak layak kerana masih belum pernah merasai. Ini lah yang dipanggil kali pertama. Namun akan dikuatkan semangat juga untuk menempuhinya. Panel saya kali ini dipengerusikan oleh seseorang yang berbangsa Cina. Dan pada ekspektasi saya, sudah tentulah ia akan berjalan dalam Bahasa Inggeris sepenuhnya, cabaran yang amat saya takuti setiap kali ditemuduga. Walaupun ia bukan masalah besar bagi saya, namun kekhuatiran itu masih ada.

Rakan- rakan seperjuangan lain dari JPN KL kebanyakkannya sudah rata- rata berkhidmat lebih sekian tahu. Sedang saya masih belum pun cukup usia 3 tahun perkhidmatan, Dari JPN KL seramai 3 orang, dan dari cawangan lain adalaha satu dua. Arghhh, terkadang stres pun ada. Yalah, mereka semuanya senior. Sudah pasti berbuku pengalaman. Namun saya, masih pucuk pisang muda. Seperbualan dengan orang- orang lama dan atasan, ada yang memberika respon positif dan tak juga negatif. Yang positif dengan berkobar memberikan keyakinan, tips dan dorongan. Bagi yang negatif, berpalulah aura, "Boleh ke kau buat?,Layak ke kau yang baru setahun jagung?" dan tak kurang juga, "Interview pegawai ni susah, macam- macam dia tanya"... Aduhai...

Buat rakan- rakan yang datang ke blog saya, kalau anda pun dipanggil temuduga ni, jomlah kita kongsikan sedikit knowledge dan pengalaman, mana tahu ia bermanfaat buat kita bersama. Saya akan ditemuduga di SPA Jalan Cenderasari KL pada 21 Jun 2013 (Jumaat). Banyak research dan stadi yang perlu saya buat, namun jujur saya kata, saya langsung tiada masa. Dengan bebanan kerja yang melampau, memang sangat terasa betapa kurang bersedia untuk temuduga kali ini. Jawatan Penolong Pegawai Pendaftaran KP27 memang satu impian, tapi perlu dimimpikan dengan bersandarr pada realiti.

Antara soalan- soalan yang bermain di fikiran saya adalah seperti begini:


  • Anda baru sahaja berkhidmat di jawatan PP KP17. Tak sampai pun 3 tahun. Kenapa anda rasa anda layak untuk ke jawatan KPSL ini?
  • Anda masih baru. Sekiranya anda diletakkan di cawangan sebagai Ketua Pejabat (hakikat sebenar PPP KP27 jika dicawangan), bagaimanakah anda akan mengendalikan sebuah pejabat yang seperti anda tahu, pelbagai ragam, puak, pendapat dan ego?
  • Sekiranya menerima aduan, bagaimanakah anda akan mengendalikannya?
  • Pelanggan yang hadir ke pejabat semakin ramai, namun staf seliaan anda ramai yang terpaksa MC. Apakah pelan yang boleh anda lakukan bagi menangani masalah ini?
  • "System down"? Bagaimanakah anda akan menanganinya?

Ini lah persoalan yang berlegar di ruang kepala saya. Masih tidak termasuk soalan mungkin tentang ahli kabinet, portfolio menteri, maklumat kementerian dan jabatan, isu semasa dan pelbagai lagi. Ya Allah, aku berserah padaMu. Rabbiyassir wala tuassir. Semoga semua yang bakal menghadiri temuduga ini dapat melakukan yang terbaik. Tips- tips temuduga basic jangan dilupakan. Saya pun akan belek- belek semula buku Rahsia Lulus Temuduga Kerja Kerjaaan (RLTKK) yang dibeli beberapa tahun lalu untuk temuduga pertama saya bagi jawatan sekarang. Buku abang Jamal ni tak dinafikan banyak membantu.

Okaylah, siapa- siapa yang rajin, jom lah komen dibawah untuk kita bertukar- tukar pendapat. Sian dari saya, salam rindu untuk semua. Wassalam.

12 February 2013

Ajaran Sesat di Malaysia


Ancaman terbesar kepada agama dan umat Islam di Malaysia masa kini ialah penyebaran ajaran-ajaran sesat dalam kalangan umat Islam yang terus berjalan dari semasa ke semasa. Ajaran-ajaran ini dapat bertapak apabila saja ianya diperkenalkan. Sehingga kini hampir seluruh pelusuk rantau negara ini diresapi oleh berbagai-bagai bentuk ajaran sesat, yang datang dari berbagai-bagai tempat.

Sebilangan daripada ajaran-ajaran tersebut terang-terang boleh mengheret pengikutnya keluar dari akidah dan syariah agama Islam tetapi tidak disedari oleh pengikutnya putus hubungan dengan saudara-saudara Islamnya yang lain di dalam masyarakat. Ada pula ajaran-ajaran di mana pengikutnya sanggup keluar dari agama Islam kerana mempercayai bahawa ajaran itu betul, dan pula yang sanggup menceraikan isteri, meninggalkan rumahtangga dan seterusnya melakukan kekejaman ke atas orang lain dan kadang-kadang melakukan pembunuhan.

Timbulnya ajaran-ajaran sesat dalam kalangan masyarakat Islam di  Malaysia bukanlah satu perkara baru dan tidak disedari tetapi kadang-kadang ajaran sesat itu tidak dapat dikatakan sesat keseluruhannya kerana ada bercampur aduk diantara benar dan yang salah. Yang paling rumit dan kritikal sekali ialah di dalam ajaran-ajaran berkenaan dikatakan betul oleh satu golongan dan dikatakan salah oleh golongan yang lain. Namun begitu masalah perselisihan pendapat ini adalah disebabkan oleh beberapa faktor berikut:

  • Orang yang memperkatakan tentang ajaran itu mempunyai sikap dan niat tertentu.
  • Mereka yang cuba menilai ajaran tidak mengetahui betul-betul ajaran berkenaan.
  • Aliran atau ajaran dari kumpulan berkenaan mempunyai cara-cara pengajarannya mengikut peringkat-peringkat tertentu seperti pada peringkat awal menonjolkan kebenaran tetapi akhirnya mengandungi ajaran dan kepercayaan yang mengelirukan bahkan mempunyai unsur yang bertentangan dengan ajaran Ahli Sunnah Wal Jamaah.
  • Ajaran-ajaran berkenaan kebanyakannya tidak di sebarkan secara terbuka. Oleh itu tidak dapat dibincang dan dinilai oleh umum secara terus atau terperinci.

Akidah Islam adalah berpusat kepada kepercayaan kepada Allah, Malaikat, Rasul- rasul, Kitab, Qada’dan Qadar, dan percaya kepada hari akhirat. Sehingga kini hampir setiap buah negeri di Malaysia terdapat ajaran-ajaran yang disebarkan secara senyap-senyap dan adakalanya mendapat sokongan daripada tokoh-tokoh agama tempatan.Ajaran sesat bukanlah suatu perkara baru bagi kita, malah kemunculannya di negara ini adalah merupakan adunan dari pengaruh sebelum Islam dan kepercayaan animisme serta daya rekacipta kuno yang tidak berlandaskan Syariat Islam. 

Walaubagaimanapun kemunculan ajaran sesat ini diambil perhatian berat setelah berlaku peristiwa yang menumpahkan darah iaitu penyerangan kumpulan ajaran sesat yang bertopengkan “Tarikat Nurul Zaman” ke atas Balai Polis Batu Pahat Johor pada hari Khamis, 16hb Oktober 1980 yang telah meragut 6 orang dari kumpulan penyerang dan mencederakan 23 orang awam . Keadaan-keadaan beginilah yang benar-benar mengancam agama dan keselamatan umat Islam di negara ini dan amat sukar diatasi sekiranya tindakan yang betul-betul berkesan tidak diambil dengan segera.

P/S: Sambungan nota ini boleh didapati pada pautan 4shared di bawah:

Temuduga Oh Temuduga!!!


Bismillahirrahmanirrahim. Dengan nama Allah swt Tuhan yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Dipanjatkan setinggi- tinggi syukur padaNya kerana tanpa limpah dan kurnianya, masakan dapat aku masih menaip coretan aksara demi aksara. Alhamdulillah, hari ini masih diberi kesempatan yang sangat bermakna. Tak terlewat untuk aku ucapkan Selamat Tahun Baru Masihi 2013 dan juga Selamat Tahun Baru Cina, Gong Xi Fa Chai.

Baru- baru ini terbaca satu iklan di portal Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) berkaitan dengan temuduga jawatan Penolong Pegawai Pendaftaran Gred KP27. Rasa hati aku tiba- tiba melonjak tak terkira memikirkan kalau ada rezeki beralih ke jawatan tersebut. Indahnya kalau dipanggil untuk temuduga. Cukup memuaskan hati aku.  Maklumlah, aku pun dah melepasi Peperiksaan Khas Kenaikan Pangkat Secara Lantikan (KPSL) hari tu. Dengan sekali “exam” sahaja, nasib memihak padaku. Sejak lulus waktu itu, angan- angan sudah tinggi ke langit.

Lalu jari- jemariku pun rajin ke Facebook SPA. Ternyata iklan yang sama turut dimuatkan sama. Kulihat banyak juga komen yang berturut di “post” iklan tersebut. Antara komen yang paling kerap tercoret, “alah, sekadar iklan jer. Yang sebenarnya dah ada calon pun...”, tak pun “aku dah bertahun minta SPA ni, tapi langsung tak pernah dipanggil”, tak kurang juga yang secara melulu, “kalau tak ada kabel, jangan haraplah nak dapat”.

Terdetak kecewa aku membaca komen negatif sebegitu. Benarkah SPA mengamalkan pengambilan sebegitu? Ish, kusanggah apa yang ada dalam fikiranku. Sekarangkan sudah ada Government Transformation Programme (GTP), maka adakah lagi pengambilan yang tidak telus seperti dakwaan itu lagi? SPA sendiri memberikan jaminan bahawa mereka akan melakukan proses pemilihan dan pengambilan secara telus dan tanpa mengira latar belakang, kaum mahupun agama. Maka yakinlah kita bahawa itu janji pihak SPA.

Apa yang paling penting ialah untuk menempatkan diri kita supaya terpilih untuk dipanggil dalam sesi temuduga. Hal demikian kerana, apabila kita telah dipanggil temuduga, keputusan akhir terletak pada bagaimana kita mempersembahkan diri kita pada sesi temuduga tersebut. Dipanggil temuduga ialah satu- satunya peluang kita meyakinkan para panel penemuduga bahawa kita berkelayakan. Yang sangat penting, yakin diri dan wibawa. Itulah puncak segalanya dalam satu sesi temuduga. Bila di tahap ini, bermakna sebelah kaki kita telah berada di sektor kerajaan.

Banyak rasanya coretan yang nak dikongsikan, tapi ini sahaja buat masa sekarang. InsyaAllah, ada masa akan “update” lagi blog yang tak seberapa ni.




P/S: Berdoa dengan penuh harapan dipanggil temuduga KP27.

:: JOM KONGSI ::

Kenangan Bersama AMAR

Kenangan Bersama AMAR